موسیقی و خواب

والدین به تجربه می دانند که لالایی ها و ریتم های ملایم می توانند به خواب نوزادان کمک کنند. علم از این مشاهدات رایج پشتیبانی می کند و نشان می دهد که کودکان در تمام سنین، از نوزادان نارس تا بچه های دبستانی ، پس از گوش دادن به ملودی های آرامش بخش بهتر می خوابند. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به بررسی رابطه موسیقی و خواب بپردازیم و همچنین  میتوانید با یوستن به ما از دانلود آهنگ های جدید 1401 لذت ببرید.

در یک مطالعه، بزرگسالانی که 45 دقیقه قبل از خواب به موسیقی گوش می‌دادند، گزارش کردند که از همان شب اول کیفیت خواب بهتری داشتند. استفاده از موسیقی همچنین می تواند زمان به خواب رفتن را کاهش دهد. در مطالعه‌ای روی زنان مبتلا به علائم بی‌خوابی، شرکت‌کنندگان به مدت 10 شب متوالی هنگام خوابیدن به رختخواب، آلبومی را که خودشان انتخاب کرده بودند پخش کردند. قبل از افزودن موسیقی به برنامه شبانه خود، بین 27 تا 69 دقیقه طول می کشید تا شرکت کنندگان به خواب بروند، پس از افزودن موسیقی تنها 6 تا 13 دقیقه طول کشید. علاوه بر تسهیل به خواب رفتن و بهبود کیفیت خواب، پخش موسیقی قبل از خواب می تواند کارایی خواب را بهبود بخشد، به این معنی که زمان بیشتری که در رختخواب هستید در واقع صرف خواب می شود. بهبود کارایی خواب مساوی است با استراحت بیشتر و بیدار شدن کمتر در طول شب.

چرا موسیقی بر خواب تأثیر می گذارد؟

توانایی شنیدن موسیقی به یک سری مراحل بستگی دارد که امواج صوتی وارد شده به گوش را به سیگنال های الکتریکی در مغز تبدیل می کند. همانطور که مغز این صداها را تفسیر می کند، مجموعه ای از اثرات فیزیکی در بدن ایجاد می شود. بسیاری از این اثرات یا به طور مستقیم خواب را تقویت می کنند یا مشکلاتی را که با خواب تداخل می کنند را کاهش می دهند و سبب دریافت حس آرامش بیشتر در خواب و سبب افزایش کیفیت خواب میشود.

موسیقی باعث ترشح دوپامین می شود، هورمونی که در طول فعالیت های لذت بخش مانند غذا خوردن، ورزش ترشح می شود. این ترشح می تواند احساسات خوب را هنگام خواب تقویت کند و درد را که یکی دیگر از دلایل رایج مشکلات خواب است، برطرف کند.  گوش دادن به موسیقی همچنین می تواند با تسکین سیستم عصبی خودمختار به آرامش کمک کند. سیستم عصبی خودمختار بخشی از سیستم طبیعی بدن شما برای کنترل فرآیندهای خودکار یا ناخودآگاه است، از جمله آنهایی که در قلب، ریه ها و سیستم گوارشی هستند. موسیقی خواب را از طریق آرام کردن بخش‌های سیستم عصبی خودمختار بهبود می‌بخشد و منجر به کندی تنفس، کاهش ضربان قلب و کاهش فشار خون می‌شود.

بسیاری از افرادی که خواب ضعیف دارند، اتاق خواب خود را با ناامیدی و شب های بی خوابی مرتبط می دانند. موسیقی می‌تواند با این موضوع مقابله کند و از افکار نگران‌کننده یا مضطرب منحرف شود و سبب تشویق به آرامش جسمی و روحی مورد نیاز برای به خواب رفتن، میشود

دیدگاه خود را بگذارید