آنچه باید در مورد گیتار باس بدانید

بیس، مهم نیست که چه نوع موسیقی را می نوازید، فقط صدا را افزایش می دهد و همه چیز را زیباتر و کامل تر می کند. یادگیری نواختن باس تنها به معنای نواختن نت ها نیست. همچنین در مورد درست کردن ریتم است. نوازندگان بیس اغلب مورد تقدیر قرار نمی گیرند و تصور می شود که نقشی منفعل در پشت نوازندگان گیتار بازی می کنند. با این حال، نوازنده بیس و نوازنده درام نقش اصلی را در گروه دارند.

آیا می‌دانستید که قدمت قدیمی‌ترین سازهای گیتار مانند به ۳۵۰۰ سال برمی‌گردد در حالی که گیتار باس تنها یک قرن است که وجود داشته است؟

در اینجا برخی از مهمترین چیزهایی که باید در مورد گیتار بیس بدانید آورده شده است. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به بررسی آنچه باید در مورد گیتار باس بدانید ، بپردازیم . شما میتوانید با پیوستن به ما از آرشیو معروفترین آهنگ های بیس دار عربی ما نیز لذت ببرید

یک بیسیست در یک گروه چه نقشی دارد؟

برخلاف آنچه که مردم اغلب به اشتباه درباره نوازندگان بیس فکر می کنند، آنها به اندازه گیتاریست های گروه مهم هستند (اگر نه بیشتر)

نوازندگان بیس چه کار می کنند؟

نوازندگان باس به ندرت در کانون توجه قرار می گیرند . چه آنها در حال نواختن باس آکوستیک باشند و چه الکتریک، این ساز در کنار ، گیتاریست و خواننده، بخش مهمی از هر گروه است.

باس عمق، ریتم، شیار و ضربان قلب محرک آهنگ را فراهم می کند. زمان را نگه می دارد، ریف های جالبی می نوازد و به هدایت کل گروه کمک می کند. بنابراین، باس نقش اساسی در یک گروه ایفا می کند.

یک آهنگ راک، پاپ، متال یا جاز را بدون خط بیس تصور کنید. بیایید همین حالا این کلیشه را بشکنیم: شما گیتار باس را یاد نمی گیرید زیرا استعداد کافی برای نواختن گیتار را ندارید.

باس نسخه ضعیفی از گیتار نیست. آنها دو ساز مشابه و مرتبط هستند. یک گیتار دارای شش سیم است که معمولاً با E، A، D، G، B، E کوک می شوند. باس دارای چهار سیم است که با E، A، D، G کوک می شوند.

سیم‌های باس به صورت چهارم کوک می‌شوند ، به این معنی که چهار نت بین هر سیم وجود دارد، به عنوان مثال E تا A، A به D، D تا G هر چهار نت از هم فاصله دارند. سیم‌های باس نیز یک اکتاو کمتر از سیم‌های مربوطه روی گیتار کوک می‌شوند.

نوازنده باس وجود دارد تا ریتم را ارائه دهد و آنها باید در زمان مناسب وطلایی حضور باشند، حس خوبی از ریتم داشته باشند و حفظ کنند. آنها باید نت ها را در زمان مناسب با نوازنده درام بزنند تا گیتاریست و خواننده بتوانند همراهی کنند. برای درک عینی نقش بیس در آهنگ میتوانید به انواع آهنگ های بیس دار به ویژه آهنگ های بیس دار شوتی گوش فرا دهید

در واقع اولین نت نواخته شده نت اصلی یک آکورد است (که می تواند به گیتاریست بگوید کدام آکورد را باید بزند). اگر گوش عالی نداشته باشند، همیشه می توانند ببینند که نوازنده بیس کدام نت را می نوازد

آیا تاریخچه گیتار بیس را می دانید؟

تا اواسط قرن بیستم، موسیقی جاز و کلاسیک از سازهای آکوستیک استفاده می کردند.  گروه‌های سوئینگ و جاز بلندتر و بلندتر می‌نواختند تا صدایشان در خیابان شنیده شود. نوازندگان کنترباس از این که صدای سازشان کم است و حمل و نقل آن سخت است، شکایت داشتند. Luthiers و تولید کنندگان شروع به قرار دادن نمونه های اولیه بهتری کردند.

در سال 1910، شرکت گیبسون اولین بیس آکوستیک را ایجاد کرد. در سال 1933، پل توتمارک آمریکایی، اولین بیس الکتریکی را با نام کمانچه باس مدل 736 ، با گردنی در مقیاس کوتاه، یک میکروفون الکترومغناطیسی کوچک و بدنه ای محکم ساخت. یک بدنه جامد پایداری و تقویت صدا را بهبود بخشید. این بازی برای پخش افقی طراحی شده بود و دارای فرک هایی بود که بازی با کلید را آسان تر می کرد. باس در اصل برای پخش با آمپلی فایر طراحی شده بود.

اختراع بزرگ بعدی در سال 1951 زمانی که لئو فندر باس دقیق را ایجاد کرد، اولین باس الکتریکی پرکاربرد بود. نام آن از این واقعیت گرفته شده است که دارای فرک (که امکان نواختن دقیق را می دهد).

Jazz Bass 10 سال بعد منتشر شد و بازار را غرق کرد. با دو پیکاپ و گردن نازک تر، صدای جدیدی داشت که در بین نوازندگان بسیار محبوب بود. دنیای موسیقی در رونق پس از جنگ در دهه 50 زیر و رو شد و در دهه 60، موسیقی هایی مانند راک اند رول، پاپ و هارد راک ظاهر شد.

تولیدکنندگان زیادی وجود دارند که اکنون گیتار باس تولید می کنند:

  • گیبسون
  • ایبانز
  • اپی فون
  • ESP
  • گلگیر
  • هارلی بنتون
  • جکسون
  • Rickenbacker
  • سندبرگ

موج هیپی تضمین کرد که باس الکتریکی هرگز از مد نمی افتد وودستاک لحظه درخشان ضد فرهنگ هیپی در سال 1969 بود. در آن زمان، هنرمندان زیادی از باس های الکتریکی در موسیقی خود استفاده می کردند: جیمی هندریکس، جانیس جاپلین، بیتلز، رولینگ استونز، اریک کلاپتون، لد زپلین، پینک فلوید، حیوانات، Bob Dylan، Joan Baez، The Doors، و بعداً AC/DC، Nirvana، Metallica، Red Hot Chili Peppers، Pantera و غیره

در دهه‌های 70 و 80، باس دستخوش تغییراتی شد تا تناسب آن با انواع خاصی از موسیقی بهبود یابد. مدل‌های بدون فرت، صدای بهبودیافته، آمپ‌های جدید، مدل‌های 4، 5، 6، و 8 سیمی و باس‌های آکوستیک از جمله ین تغییرات بود

بهترین بیسیست های تمام دوران چه کسانی هستند؟

بیسیست های با استعداد زیادی وجود دارد! از پل مک‌کارتنی (بیتلز) گرفته تا کلیف برتون (متالیکا) از طریق جان پل جونز (لد زپلین) یا فلی (رد تند فلفل قرمز)، بیسیست‌های زیادی برای الهام بخشیدن به شما وجود دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین دسترسی به مقاله های متنوع ما در حیطه موسیقی در کنار ما باشید و با دانلود گلچین آهنگ های شوتی عربی اینستاگرام 1401 از آرشیو ما نیز موسیقی را به گونه ای متفاوتی تجربه ولمس کنید

دیدگاه خود را بگذارید