نکات کلیدی برای مراقبت از صدای خود

استفاده بیش از حد از صدای خود می تواند به تارهای صوتی، حلق و حنجره شما آسیب برساند. به زبان ساده، صدای شما از نظر فنی یک ساز زهی است و باید از آن مراقبت کنید. اگر از تکنیک آوازی درست استفاده نکنید، خطر آسیب رساندن به صدایتان را تهدید می کند. ما در این مقاله به بررسی نکات کلیدی برای مراقبت از صدای خود پرداخته ایم . شما میتوانید با مراجعه به سایت ما از دانلود آهنگ های خوانندگان زن معروف ایرانی لذت ببرید.

زمانی که تکنیک خواننده عالی نباشد، از دست دادن صدا یا گرفتگی صدا ممکن است رخ دهد. این یکی از خطرات آواز خواندن است زیرا می توانید تارهای صوتی خود را بدون اینکه متوجه شوید خسته کنید.  این خستگی  می تواند لرزش تارهای صوتی شما را حتی دشوارتر کند. اگر به صدای خود استراحت ندهید، ندول ها و پولیپ ها روی تارهای صوتی شما ظاهر می شوند.

این اولین علامت لارنژیت مزمن است که منجر به التهاب تارهای صوتی می شود. به جای آواز خواندن، ممکن است بخواهید دروس آواز یا مراجعه به آسیب شناس گفتار یا متخصص گوش و حلق و بینی (همچنین به عنوان متخصص گوش، حلق و بینی نیز شناخته می شود) را در نظر بگیرید.

آسیب صوتی درمان نشده می تواند منجر به نارسایی صدا، تحریک گلو شود که در ابتدا خوش خیم است اما می تواند منجر به مشکلات بدتری شود.

اینها می توانند توسط عوامل متعددی ایجاد شوند:

  • سبک زندگی: سیگار کشیدن، قهوه، الکل، مواد مخدر، کمبود خواب، استرس، تنفس ضعیف، وضعیت بد بدن، کم آبی بدن و غیره.
  • تغییرات دما: می توانید با روسری، سوپ عسلی، پاستل اکالیپتوس، روغن های ضروری و غیره از این تغییرات اجتناب کنید.
  • مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها و محصولات دارویی
  • آلرژی های مربوط به آلودگی یا گرده
  • حملات آسم
  • مشکلات تنفسی (بیماری ریوی، برونشیت، عفونت باکتریایی در ریه ها و غیره).
  • رفلاکس معده به مری
  • تورم گلو

سبک زندگی شلوغ خوانندگان می تواند منجر به مشکلات صوتی، آفونیا، نارسایی صدا شود . تورها، مصاحبه ها و استراحت نکردن می تواند خواننده را در یک چرخه معیوب قرار دهد.

چگونه می توانید به عنوان یک خواننده از صدای خود مراقبت کنید؟

در اینجا نکاتی برای مراقبت از صدای خود آورده شده است حتما به آنها ها توجه ویژه داشته باشید:

  • قبل از خواندن صدای خود را گرم کنید: این نکته ای است که حتی قبل از کنسرت نیز باید اجرایی شود چرا که به بالا رفتن کیفیت صدای شما در کنسرت کمک میکند و خستگی کمتری را برای شما به همراه دارد . برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گرم کردن صدا و موسیقی ، حتما به سایت ما سر بزنید.
  • عسل یک داروی طبیعی برای التهاب تارهای صوتی است.
  • اگر خسته هستید، نباید تارهای صوتی خود را مجبور به آواز خواندن کنید. شما باید خوب بخوابید تا تارهای صوتی قبل از هر گونه تلاشی استراحت کنند. خواب ضعیف می تواند منجر به گرفتگی صدا یا از دست دادن صدا شود.
  • شما باید یک وضعیت خوب برای باز کردن ریه های خود اتخاذ کنید و به شما امکان می دهد با شکم و شکم خود نفس بکشید. برای انجام این کار، صاف بایستید، پاها را به اندازه عرض لگن باز کنید، دست ها را باز کنید و شانه ها را شل کنید. شما باید سعی کنید تنش عضلانی را کاهش دهید تا بتوانید قوی و روان بخوانید. برای کاهش تنش در عضلات سیستم تنفسی و گلو به صدای خود استراحت دهید.

  • به طور منظم ورزش کنید تا بتوانید ظرفیت ریه و استقامت صوتی خود را افزایش دهید. بدن پس از یک جلسه فعالیت بدنی، اکسیژن اضافی را برای تغذیه ماهیچه های مورد استفاده و محدود کردن تولید اسید لاکتیک در بافت عضلانی مصرف می کند. با بهبود ظرفیت ریه خود متوجه بهبودی در آواز خود خواهید شد.
  • سیگار را ترک کنید: افراد سیگاری در معرض خطر ابتلا به بیماری های کشنده (سرطان ریه، سرطان گلو و غیره) هستند.
  • از سرما بپرهیزید.
  • صحبت را متوقف کنید: سکوت یکی از بهترین راه ها برای استراحت و مراقبت از صدای شماست.
  • زمانی که گلو درد یا ملتهب است آواز نخوانید: گلودرد، عفونت های ویروسی، آلرژی و غیره. در صورت بروز التهابات خوش خیم، ممکن است نیاز به مداخله جراحی باشد. در برخی شرایط، مداخلات پزشکی جدی تری ممکن است لازم باشد.

توصیه ما به شما این است که از خوددرمانی پرهیز کنید. بدون توصیه پزشک یا متخصص پزشکی، ممکن است اوضاع را بدتر کنید. همیشه می توانید از شیرین بیان یا پاستیل اکالیپتوس لذت ببرید، چای گیاهی، آب لیمو برای سرفه، یک قاشق چای خوری عسل در یک لیوان شیر یا قهوه و غیره بنوشید. از مصرف محصولات دارویی مانند کورتیزون و کورتیکوئیدها خودداری کنید زیرا در صورت مصرف نادرست می توانند عوارض جانبی داشته باشند.

  • تکنیک نی : تکنیک نی برای صدای شما عالی است. برای بازگرداندن صدای خود، همیشه می توانید تمرین نی را انجام دهید. این شامل لغزیدن به بالا و پایین محدوده خود در یک نی و خواندن نت ها با صدای بلند است. این به آنها کمک می کند تا تورم را کاهش دهند.

در اینجا دو تمرین دیگر وجود دارد که می توانید اگر برای آواز خواندن مشکل دارید انجام دهید:

صداهای اصطکاکی: مانند صدای حرف V در دامنه صوتی شما، انقباض عضلات شکم در حین بازدم و کاهش تنش در حین دم.

تمرین “M: در حالی که نت را در دست گرفته اید و لرزش بینی خود را احساس می کنید، “M” بگویید، سپس “E” (پشت دندان) و سپس “اوه” (لب) بگویید.

برای دسترسی به آرشیوهای متنوع موسیقی ما به ویژه آهنگ های محبوب خوانندگان زن ایرانی به مابپیوندید و موسیقی را به گونه ای کاملا متفاوت لمس و تجربه کنید.

دیدگاه خود را بگذارید